Найбільший вплив на європейський ринок складської нерухомості матимуть розвиток електронної комерції, інноваційні технології та трудові тенденції. Про це йдеться в новому звіті міжнародної консалтингової компанії Cushman & Wakefield «Прогноз 2020: Складська нерухомість».
Коротший термін будівництва, порівняно з офісною чи торговельною нерухомістю, а також створення економічно ефективних ланцюгів поставок дозволяють логістичному сектору швидше пристосовуватися до змін кон’юнктури ринку та структурних змін.
В більшості країн Європи утримується стабільний попит на стандартні склади 10 000 – 30 000 кв. м. Проте нові тенденції свідчать про зростання потреби в складах площею понад 50 000 кв. м (XL та XXL), які можна підлаштовувати під індивідуальні вимоги орендаря.
Зростання електронної комерції вимагає складів XXL
За останні десять років середній розмір угод у Нідерландах збільшився з 9 000 кв. м до 13 500 кв. м, а середня площа нових складських комплексів зросла до 20 000 кв. м і вище. Так нещодавно у Блейсвікку було побудовано логістичний комплекс площею 140 000 кв. м для німецького онлайн-рітейлера Zalando та інші XXL склади для онлайн-рітейлерів Action, Bol.com, Wehkamp, Coolblue та Lidl.
«Розвиток торгівлі в інтернеті вимагає будівництва в Європі більших за площею складів. Оператори електронної комерції потребують до трьох разів більше місця, ніж традиційні користувачі складських приміщень. Це пов’язано з більшою різноманітністю товарів та необхідністю негайного доступу до них», – пояснив Дмитро Пасенков, керівник департаменту складської та логістичної нерухомості компанії Cushman & Wakefield в Україні.
У 2019 році частка інтернет-торгівлі від загального обсягу роздрібних продажів у Європі склала від 3% в Італії до 18% у Сполученому Королівстві. Оскільки населення Європи дедалі більше користується зручними онлайн-покупками, поступовий структурний перехід від торговельної до складської площі набирає обертів, а зростаючий попит на доставку в той самий день і надалі впливатиме на розташування, розміри та планування складських приміщень.
Трудові ресурси: дефіцит кваліфікованих кадрів
Незважаючи на те, що існує тенденція до оптимізації кількості працівників складських комплексів, проблема залучення кваліфікованих кадрів залишається актуальною.
Для будівництва великих логістичних центрів потрібні великі земельні ділянки, а вони знаходяться на далекій відстані від міст. Тож потенційним працівникам потрібна переконлива мотивація аби щодня долати довгий шлях до місця роботи.
Компанія Nike знайшла потрібну ділянку для побудови власного парку європейської дистрибуції загальною площею 300 000 кв. м у Бельгії. Попри віддалене розташування парку, компанії вдалося залучити 3 000 працівників! Щоб зробити перебування людей на території комплексу комфортним, при будівництві були використані новітні технології та матеріали, залучені передові інновації для налаштування складських операцій. На додачу, в парку передбачені тренажерний зал, де можна займатися спортом із особистим тренером, бігова доріжка та баскетбольний майданчик. Найближчим часом компанія збирається забезпечити працівників електричними велосипедами.
Галузь все більше звертається до технічних інновацій
На сьогодні частка складів із повноцінною автоматизацією залишається невеликою — приблизно 10% у середньому по Європі. Однак інвестори та девелопери дедалі більше вкладають кошти у відновлювальну енергетику аби заряджати електричні вантажні автомобілі, мікроавтобуси, роботів та автоматизоване обладнання.
«Збільшення кількості технологій вимагає ще на стадії проєктування планувати додатковий простір для розміщення автоматизованого обладнання, станцій підзарядки, автостоянок та офісних приміщень для операторів техніки та ІТ-фахівців», – розповідає Дмитро Пасенков.
Задля розміщення своїх роботів Kiva ключовий оператор ринку електронної комерції повністю перебудував власні логістичні комплекси в Італії та Іспанії, обидва XXL із багаторівневими складськими та мезонінними приміщеннями. Технологія Kiva вимагає спеціальних підлог із гладкою поверхнею для планування сітки «вулиць» та навігації за допомогою штрихкодів. Площа багаторівневих платформ, де працюють роботи, складає 150 000 кв. м в іспанському комплексі та 190 000 кв. м в італійському.
За словами Дмитра Пасенкова, сегмент built-to-suit стабільно зростає по всій Європі. «Проте якщо в Україні це часто вимушений крок з боку компаній, які відчувають на собі тотальний дефіцит якісних складських приміщень, то в Європі це механізм реалізації нових трендів розвитку електронної комерції, інноваційних технологій та скорочення робочої сили, які створюють попит на нестандартні складські приміщення», – додав експерт.
Що ще потрібно знати про ринок складської нерухомості у 2020 році:
- В Європі зростає потреба у великих складських комплексах (XL та XXL). Щодо існуючих складів, то перевага надаватиметься тим, які здатні до розширення як горизонтально, так і вертикально.
- Разом із попитом на доставку «останньої милі» зросте вартість тих складських об’єктів, які розташовані ближче до кінцевого споживача.
- У боротьбі за покупця онлайн-магазини беруться робити доставку наступного дня, того ж дня або навіть протягом години, що призведе до зростання конкуренції за найкращі склади в межах міста.
- Зростатиме значення аналізу співвідношення відстані, місця розташування та часу доставки для виявлення оптимальних локацій.